Elske van de Fliert van Zero-e.nl nam de volledig elektrische Zero DS een paar uurtjes onder handen en schreef onderstaand artikel over haar ervaringen.

Geluksvogel

 

“Wat ben ik toch een geluksvogel!”, dacht ik bij mezelf toen ik voor de tweede keer op weg was naar een dagje rijden op een elektrische motorfiets. Ik mocht er alweer één uitproberen. Ik snap wel dat mensen motor- of autojournalist willen worden. Wat is er nou lekkerder dan een beetje een motor testen voor je werk? Toegegeven, ik vind het geven van ambassadeursworkshops ook heel leuk om te doen, daar doe je mij ook een plezier mee, dus ik ben over het algemeen best een geluksvogel :). In ieder geval had ik dit ritje te danken aan Hedwig Thorborg van Strukton. Daar help ik op het gebied van het verduurzamen van de mobiliteit en zij had mij getagd in een bericht van Guido Slager van Zero Utrecht, waarin hij mensen aanbood een elektrische motorfiets uit te proberen.

 

Lekker snel

En nu was het dus zover. Het was niet de eerste keer dat ik op een elektrische motorfiets stapte, dus ik was extra benieuwd hoe het me een tweede keer zou bevallen. Het was de eerste keer in ieder geval heel goed bevallen. Waar het mij namelijk om gaat bij motorrijden is de snelheidservaring. En die heb ik niet door het geluid dat een motorfiets maakt, of door heel hard rechtdoor te rijden, maar juist door lekker snel uit een bocht weg te kunnen trekken en natuurlijk door lekker snel de bocht in te duiken. Het is dan ook niet voor niets dat ik een GSX-R 600 rijdt. Maar ja, dat kan natuurlijk eigenlijk echt niet meer, dat weet ik ook wel… En laten we wel zijn: lekker snel, dat kan op een elektrische motorfiets wel!

 

Lekker groot

Ook met de Zero DS. Die duidelijk een formaatje groter was dan de Zero S die ik eerder uitprobeerde. Nou moet ik met mijn eigen motor al op mijn tenen staan (ik ben 1,67 meter, dus lang is anders), maar dat was ook zeer zeker zo bij de DS. Daar merk je natuurlijk helemaal niks van als je aan het rijden bent, dus belemmeren doet het me niet. Ik had vroeger een collega die zo kort was dat hij de motor eerst in de versnelling zette, zijn linkervoet op het stepje, gas gaf en zijn been over de motor zwaaide, kortom: dat je niet met je voeten plat op de grond kan staan, mag geen excuus zijn om motor te rijden.

En wat mij opviel was het brede stuur! Ook daar ben je na een minuut aan gewerkt, maar je zit heel stoer op de motorfiets, breed, groot en stevig. Desalniettemin gaat hij de bocht door alsof het niets is. Het blijft lekker wendbaar en voelt licht aan als je eenmaal rijdt.

 

Lekker rijden

Ik heb dan ook ontzettend lekker gereden. Daar hielp natuurlijk het weer en de prachtig mooie omgeving (Maarssen, Vleuten, Haarzuilens, Wilnis) aan mee, maar ook hoe de motor op alles reageert: direct zonder zenuwachtig te zijn, de bocht door gaat met twee vingers in je neus. Deze motor geeft geen krimp. Zonder dat hij lomp of log wordt. En dat terwijl dit een offroad model is en er dus offroad banden onder zitten.

 

Lekker veel bekijks

Ja, dat ook: ik had lekker veel bekijks. Je denkt misschien: mensen horen je niet, dus ze zien je niet. Maar dat is dus niet zo. Ik reed op een redelijk smal weggetje waar ik wat fietsers in moest halen en dus rustig aan moest doen. Allereerst viel me op dat de fietser omkeek, hij had dus door dat er iets achter hem reed – het zullen de banden geweest zijn, die toch wat geluid maken. Maar ik zag ook een man die in de tuin bezig was. En die moest echt twee keer kijken voordat hij doorhad dat het: ja, echt wel een motor fiets was, en het: ja, echt wel geen geluid maakte :). Het is ook een stoere motorfiets om te zien deze DS, dat helpt natuurlijk enorm.

 

Offroad motor in een offroad omgeving.

 

 

Lekker makkelijk

Ik kon de motor ophalen bij Jan Roeleveld van Roeleveld in Maarssen. Die zijn officieel dealer van Zero. Maar je hoeft zo’n motor niet te kopen, je kunt hem uiteraard ook leasen. En dat is natuurlijk ideaal als je zo’n motor voor je woon-werkverkeer wilt inzetten. Want laten we wel zijn: de actieradius is zeker 160 kilometer als je lekker aan het doorrijden bent, dus ruim voldoende voor woon-werkverkeer (zeker op de motor). En als je zo’n offroad versie hebt, dan kies je natuurlijk voor stoere koffers zodat je laptop en ander spul makkelijk meegenomen kunnen worden. Maar ook als je er enkel op zonnige dagen mee wilt rijden, dan zal je heel veel plezier hebben van je elektrische motorfiets!

Nogmaals hartelijk dank aan Hedwig, Guido en Jan! Wat een geluksvogel ben ik toch :).

 

 

  

 

 

Zelfs deze chopperrijder steekt zijn duimpje omhoog!